Home

Voordelige boodschappen? Dat kan. Door geld te besparen tijdens het boodschappen doen, slim te koken en bewaren, en minder voedsel te verspillen, kun je € 145,- per persoon per jaar goedkoper uit zijn.Check je voorraad en maak een boodschappenlijstje

Doe je boodschappen met een boodschappenlijstje? Slim, want dan koop je minder snel iets wat je níet nodig hebt. Een handige volgorde voor het boodschappen doen is: kijk eerst in je voorraadkast, koelkast en vriezer wat je nog in huis hebt, maak op basis daarvan een menu voor een aantal dagen, schrijf vervolgens op wat je nodig hebt en noteer ook de hoeveelheden. Mensen die altijd een boodschappenlijstje maken, gooien jaarlijks tot wel 9 kilo minder voedsel weg. Dat scheelt voor je portemonnee.

Ga naar de goedkoopste supermarkt
Vergelijk regelmatig de supermarktprijzen. Controleer waar de producten die je vaak nodig hebt – zoals brood, aardappelen, rijst, pasta, zuivel, groente en fruit – het goedkoopst zijn. Wie weet is de winkel die net iets verder fietsen is wel goedkoper dan de supermarkt die je nu altijd bezoekt.

Ruil vlees in voor een ei of peulvruchten
Vlees is vrij duur. Kies daarom vaker voor peulvruchten zoals bruine of witte bonen, kikkererwten en linzen. Peulvruchten zijn veel goedkoper en een gezond en duurzaam alternatief voor vlees. Deze bloemkoolcurry met kidneybonen bijvoorbeeld, kost slechts € 1,20 per persoon. Ook eieren en ongezouten pinda’s zijn voordelige, goede vleesvervangers. Meer inspiratie voor recepten zonder vlees? Kijk op onze receptensite en zet de filter ‘Vegetarisch’ aan bij ‘Categorie’ .

Hele groente in plaats van voorgesneden groente
Een hele bloemkool, een bos wortelen, een netje uien of een zak aardappelen is goedkoper dan een zak voorgesneden groente of een zak aardappelschijfjes. Dat komt omdat er meer inzit en je er vaak meerdere keren van kunt eten. Bovendien blijft een hele kool of krop sla langer goed dan een zak voorgesneden groenten. Je hoeft dan minder snel iets weg te gooien. Tip: ook met restjes kun je vaak nog iets lekkers maken!

Groente uit de vriezer of een potje
Sommige groenten zijn goedkoper uit de diepvries. Doperwtjes uit de vriezer bijvoorbeeld zijn stukken goedkoper dan verse. En ze zijn net zo gezond. Ook groenten uit pot of blik zijn vaak goedkoper dan verse groenten. Maar hieraan is vaak zout en/of suiker toegevoegd. Neem deze producten daarom niet te vaak. Ook vis en vlees zijn vaak goedkoper uit de diepvries. Kies onbewerkte varianten; die zijn beter voor je gezondheid.


Drink water, thee en koffie
Frisdrank en alcohol is vrij duur en beide zijn niet goed voor je gezondheid. Wie in plaats van bijvoorbeeld cola of sinas vaker kiest voor kraanwater, afgewisseld met thee en koffie, kan per jaar honderden euro’s besparen.

Gebak en snacks voor speciale gelegenheden
Ook regelmatig koek, snoep, gebak en snacks eten is duur en ongezond. Reserveer koeken, gebak en zoutjes voor speciale gelegenheden, zoals een verjaardag of een keer in het weekend.

Let op aanbiedingen
Supermarkten prijzen producten vaak af als de houdbaarheidsdatum nadert. Maak alleen gebruik van aanbiedingen als ze echt nuttig zijn. Kijk bij gekoelde producten zoals vis, vlees of groente of ze in je weekplanning passen, want deze producten bederven sneller. Laat je niet verleiden door aanbiedingen van ongezonde producten zoals chips, snoep, koekjes en gebak.